سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تلفن ماهواره ایی چیست؟

تفاوت اصلی تلفن های ماهواره ای با تلفن های معمولی در این است که شرکت ارائه دهنده خدمات تلفنی(operator) بجای استفاده از ایستگاه های زمینی، از ایستگاه های ماهواره ای که از آسمان زمین را تحت پوشش قرار می دهند استفاده می کنند.طبیعتا به دلیل تغییر زاویه پوشش ، پوشش فضایی فاقد نقطه کور است و مادامی که خط دید کوهنورد با موقعیت ماهواره در فضا برقرار باشد ، امکان برقراری ارتباط وجود دارد.

sat phone

از نظر مدار ماهواره ای و فاصله ماهواره ها با زمین ، ماهواره های تلفنی به دو نوع مدار پایین یا LEO یا مدار سنکرون یا GEO تقسیم می شوند که ویژگی های هر یک از آنها از حوصله این گفتار بیرون است.

گوشی های ماهواره ای دارای آنتن های خارجی هستند و به همین دلیل اندازه و وزن آنها اندکی از گوشی های همراه معمولی بیشتر است . معمولاً با یک بار شارژ کامل تا چندید روز در حالت Standby باقی می مانند.
اکنون چهار اپراتور ، خدمات تلفن ماهواره ای را در سطح دنیا ارائه می دهند که سه اپراتور منطقه خاورمیانه را تحت پوشش قرار می دهند.

هزینه استفاده از تلفن های ماهواره ای

سَت فون ها در مقایسه با همتایان زمینی خود، تکنولوژی منحصر به فردی را به همراه دارند و بنابراین همانند اکثر دیوایس های ویژه، قیمت آنها نیز بسیار بالاست. البته اینکه شرکت تأمین کننده از سیستم GEO استفاده کند یا مدار LEO را به کار گیرد، تأثیر قابل توجهی بر قیمت نهایی خواهد داشت.

البته جدا از تأمین کننده، ترمینال ها و دیوایس های مورد استفاده در این نوع تکنولوژی نیز بسیار پر هزینه هستند. در دورانی که بسیاری از اپراتورهای مخابراتی، موبایل های پیشرفته را با قیمتی اندک و حتی رایگان در اختیار مشترکین قرار می دهند، دریافت ساده ترین تلفن ماهواره ای حدود 1000 دلار هزینه خواهد داشت.

دریافت تماس می تواند هزینه بسیار بیشتری را در بر داشته باشد، به خصوص اگر تماس از خطوط زمینی صورت گرفته باشد. در این حالت باید چندین دلار به ازای هر دقیقه مکالمه بپردازید. در نهایت، بیشترین هزینه برای زمانی منظور می شود که طرفین مکالمه در شبکه ماهواره ای متفاوتی قرار داشته باشند.

شرکت های ارائه دهنده خدمات تلفن ماهواره ای نیز به خوبی از هزینه بالای خدماتشان آگاهند. به همین دلیل اکثر آنها سرویس را به صورت پیش پرداخت عرضه می کنند. در نتیجه احتمال اینکه افراد بی ملاحظه با قبض های کمرشکن در پایان ماه مواجه شوند، به حداقل می رسد.